7. Sınıf İslam Düşüncesinde Yorum Biçimleri Konu Anlatımı

7. sınıf konu anlatımları. 7. sınıf İslam Düşüncesinde Yorumlar Konu Anlatımı. 7. sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi, 7. sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi konu anlatımı, 7. sınıf İslam Düşüncesinde Yorumlar Konu Anlatımı işte yazımızda.

İslam Düşüncesinde Yorum Biçimleri

İslam düşüncesindeki yorum biçimleri Mezhep olarak ifade edilmektedir. Mezhep, yol, metot, yöntem ve ekol gibi
anlamlara gelmektedir. Terim olarak ise, din alanında uzman âlimlerin kendilerine has metotlarla dinin ayrıntıları ile ilgili sunduğu görüşler ifade eder. Bu yorum biçimleri üç farklı başlık altında incelenir:

İtikadî (İnançla İlgili) Mezhepler/Yorumlar

Peygamber Efendimiz hayatta iken Müslümanlar İslam dini hakkında merak ettikleri, öğrenmek istedikleri, anlayamadıkları konuları O’na sordular. Birinci ağızdan dini öğrendiler. Peygamberimiz insanlara İslam’ı en iyi şekilde anlattı ve öğretti. Peygamberimizin vefatından sonra da Müslümanların dini öğrenme ve anlama çalışmaları devam etti. Bu arada İslam coğrafyası genişledi. Müslüman alimler (müctehidler), İslam coğrafyasının farklı bölgelerinde, farklı kültürlere mensup yeni Müslümanlara İslam’ı anlatmak, ortaya çıkan yeni sorunlara Kur’an ve sünnet ışığında çözümler bulabilmek amacıyla hüküm çıkarma (ictihad) çalışmalarında bulundular. Sonuçta insanların bilgi birikimlerine, anlayışlarına, yapılarına, kültürlerine hatta yaşadıkları coğrafyalara göre farklı mezhepler ortaya çıktı.

İtikad: Sözlük anlamı “inanç” demektir. İslam dinindeki inanç esaslarını inceleyen, araştıran bilim dalına denir.

İslam’da İnanç Esasları:

– Allah’a inanmak,
– Meleklere inanmak,
– Kitaplara inanmak,
– Peygamberlere inanmak,
– Ahiret gününe inanmak,
– Kader ve kazaya inanmak.

İslam dininin ilk dönemlerinde Müslümanlar arasında itikadi konularda herhangi bir şüphe ve farklı düşünce bulunmuyordu. Sahabeler Peygamberimizden öğrendikleri bilgileri tereddütsüz kabul ediyorlardı. Yani İslam’ın ilk yıllarında itikadi konularda farklı mezhepler yoktu.

İtikadî Mezhepler Nasıl Ortaya Çıktı:

– Zaman içinde fetihler yoluyla İslamiyet farklı coğrafyalara yayıldı.
– Farklı milletlere ve kültürlere mensup birçok insan Müslüman oldu.
– Bu insanlar yaşadıkları kültüre ve eski inançlarına ait bazı konuları İslam’a ait gibi yaşamaya çalıştılar.
– Eski Yunan düşüncesine ait birçok felsefi eser Arapçaya çevrildi. Bu durum Müslümanlar arasında “her şeye şüpheyle yaklaşma” anlayışını yaygınlaştırdı.

Bütün bu saydığımız gelişmeler müctehidlerin (İslam alimlerinin) İslam dininde yer alan ve yukarıda saydığımız inanç esasları ile ilgili ehli sünnet inancını korumak için sistemli çalışmalar yapmalarına yol açtı. Müctehidler yeni ortaya çıkan şüpheleri ve fitneleri gidermek için itikadi konuları akıl ve nakille açıkladılar. Böylece itikadi mezhepler ortaya çıktı.

İtikadî Mezhepler:
Maturidî Mezhebi: Ebu Mansur Muhammed Maturidi’nin (öl. 944) ictihadları (görüş ve düşünceleri) çerçevesinde oluşan itikadi mezhep.
Eş’arî Mezhebi: Ebul Hasan Ali el-Eş’arî’nin (öl. 936) ictihadları (görüş ve düşünceleri ) çerçevesinde oluşan itikadi mezhep.

Fıkhî Yorumlar

Fıkıh, sözlükte bir konuyu derinlemesine gibi anlamlara gelmektedir. Kişinin ibadet ve günlük hayat ile ilgili şeyleri bilmesini ifade eder. Fıkhî Yorumlar, ibadet ve günlük hayat ile ilgili yorum farklılıklarıdır. Hanefilik, Malikîlik, Şafiîlik ve Hanbelîlik başlıca Fıkhî yorumlar arasında değerlendirilir.

Hanefilik: Asıl adı Numan b. Sabit olan Ebu Hanife’nin düşünceleri ile şekillenmiştir. Kûfe’de doğmuştur ve görüş bildirirken halkın geleneklerini ve insanlar için faydalı olanı dikkate almıştır. Öğrencileri olan İmam Muhammed ve İmam Ebu Yusuf mezhebin gelişmesinde önemli rol oynamıştır. Fıkıh ilmine olan katkılarından dolayı büyük imam anlamına gelen İmam-ı Âzam ünvanını almıştır. En önemli eseri Fıkh-ı Ekber’dir. Türkiye, Balkanlar, Pakistan ve Hindistan gibi yerlerde yaygındır.

Malikilik: Malik bin Enes’in görüşleri ile şekillenmiştir. Medine’de doğmuştur ve görüşleri bu şehrin uygulamaları ile şekillenmiştir. Görüşleri Hicaz başta olmak üzere Mısır, Fas, Tunus ve Cezayir gibi yerlerde etkili olmuştur. En önemli eseri Muvatta’dır.

Şafiîlik: Muhammed b. İdris eş-Şafii’nin görüşleri ile şekillenmiştir. Mısır’ın Gazze şehrinde Doğmuş, Mısır’da vefat etmiştir.  Görüş bildirirken Kur’an ve sünnete, çözüm bulamazsa âlimlerin ortak görüşlerine (icma), yine çözüm bulamazsa karşılaştırmaya (kıyas) başvurmuştur. En önemli eseri er-Risale’dir. Türkiye’nin Doğu ve Güneydoğu bölgelerinde, Irak, Suriye ve Filistin gibi yerlerde yaygındır.

Hanbelîlik: Ahmed b. Hanbel’in görüşleri ile şekillenmiştir. Bağdat’ta yaşamış, Çözüm üretirken önce Kur’an ve Sünnete başvurmuş, Sahabilerin sözlerini de delil olarak kabul etmiştir. Görüşlerinde Peygamberimizin sözleri önemli bir yere sahiptir. En önemli eseri Müsned’dir. İçerisinde binlerce hadis bulunur. Irak, Suriye ve Filistin gibi yerlerde yaygındır.

7. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Konuları için tıklayınız.

yorumlar
ZİYARETÇİ YORUMLARI - 0 YORUM

Henüz yorum yapılmamış.

yorum-yaz
BİR YORUM YAZIN

Soru: 1 + 3 kaçtır?