4. Sınıf İslam’ı Tanıyalım Konu Anlatımı
4. sınıf konu anlatımları. 4. sınıf İslam’ı Tanıyalım Konu Anlatımı. 4. sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi, 4. sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi konu anlatımı, 4. sınıf İslam’ı Tanıyalım Konu Anlatımı işte yazımızda.
İslam’ı Tanıyalım
İslam’ın İnanç Esasları
İman: Kişinin Allah’ın (c.c.) varlığını, birliğini, peygamberlerini, ahiret gününü ve bunlardan başka iman edilmesi gereken şeyleri kalp ile tasdik edip dil ile söylemesidir.
İslam; sözlükte güven, barış, emniyette olma ve kurtuluşa erme anlamlarına gelir. Dinî bir kavram olarak ise Allah’ın (c.c.) bütün peygamberlere bildirdiği dinin ortak adıdır. Hz. Muhammed’e (s.a.v.) gönde-rilen son ve hak dinin ismidir.
Allah’a İman
Dinimizin temelini Allah (c.c.) inancı oluşturur. Allah’a (c.c.) iman; Allah’ın (c.c.) varlığına ve birliğine, O’nun; eşinin, benzerinin ve denginin bulunmadığına inanmaktır. İslam inancına göre Allah (c.c.) vardır ve birdir. O’ndan başka ilah yoktur. Tevhit; sözlükte birlemek, bir şeyin bir olduğuna karar vermek, tek kılmak anlamlarına gelir. Dinî terim olarak ise Allah’ı (c.c.) zatında, sıfatlarında ve fiillerinde birlemeye; O’nun tek ve eşsiz olduğuna inanmaya, O’na hiçbir şeyi eş koşmadan ibadeti sadece Allah (c.c.) için yapmaya tevhit denir.
Kelime-i tevhit ise birleme, tek kılma anlamına gelmektedir. Kelime-i tevhid şöyle söylenir: “Lâ ilâhe illallah, Muhammedün resûlullah.” Kelime-i tevhidin anlamı ise şu şekildedir: “Allah’tan başka hiçbir ilah yoktur, Hz. Muhammed Allah’ın elçisidir.”
Meleklere İman
Allah (c.c.), görünen varlıkların yanı sıra görünmeyen bazı varlıklar da yaratmıştır. Allah’ın (c.c.) yarattığı görünmeyen varlıkların en önemlilerinden biri, meleklerdir. Melekler bizler gibi maddi bir bedene sahip olmadığından onları gözümüzle göremeyiz. Bizler her ne kadar gözümüzle görmesek ve duyu organlarımızla algılayamasak da meleklerin varlığına inanırız. Çünkü meleklerin varlığını bize hem Kur’an-ı Kerim hem de Peygamber Efendimiz (s.a.v.) haber vermektedir. Kur’an-ı Kerim’de ve hadislerde meleklere imanın gerekliliğinden ve öneminden söz edilmektedir.
Kitaplara İman
Yüce Allah (c.c.) tarih boyunca insanlara ilahi kitaplar göndermiştir. İlahi kitaplar Allah’ın (c.c.) emir, yasak ve öğütlerini içerir. Bu kitapların gönderiliş amacı insanları doğruluğa, mutluluğa ve huzura ulaştırmak için yol göstermektir. Allah’ın (c.c.) gönderdiği bütün ilahi kitaplara inanmak, İslam’ın inançları arasında yer alır. Yüce Allah’ın insanlara ilahi kitaplar göndermesi, ilk insan ve ilk peygamber Hz. Âdem ile başlamış, son peygamber Hz. Muhammed (s.a.v.) ile sona ermiştir. Bazı peygamberlere “suhuf” adı verilen ilahi metinler gönderilmiştir. Bunun dışında Allah (c.c.) dört büyük kitap göndermiştir.
Tevrat: — Hz. Musa’ya (a.s.),
Zebur: — Hz. Davut’a (a.s.),
İncil: — Hz. İsa’ya (a.s.),
Kur’an-ı Kerim: — Hz. Muhammed’e (s.a.v.)
Peygamberlere İman
Allah (c.c.), ilk insan Hz. Âdem’den (a.s.) başlayarak tarih boyunca birçok peygamber göndermiştir. Gönderdiği peygamberler aracılığıyla insanlara kendisini tanıtmıştır. Kullarına temel sorumluluklarını hatırlatmıştır. Rabb’imiz (c.c.), gönderdiği peygamberler aracılığıyla inanılması gereken ilkeler, ibadetler, ölüm ötesi hayat vb. konular hakkında kullarını bilgilendirmiştir.
Peygamberler, Allah’ın (c.c.) emir ve yasaklarını insanlara iletmişlerdir. İlahi vahyi insanlara açıklayıp öğretmişlerdir. Gönderildikleri toplumları iyiye ve güzele yöneltmek, yanlış inanç ve davranışlardan, kötülüklerden uzaklaştırmak için çaba harcamışlardır. Ayrıca yaşayışları ve güzel ahlaklarıyla da insanlara hem önder hem de örnek olmuşlardır. Kur’an-ı Kerim’de peygamberlerin sayısı açık ve net olarak ifade edilmemiştir. Ancak yüce kitabımızda yirmi beş peygamberden söz edilmektedir. Bunların adları, hayat hikâyeleri ve mücadeleleri hakkında bilgi verilmektedir.
Kaza ve Kadere İman
Kader ve kazaya iman, İslam’ın inanç esasları arasında yer alır. Kader, Allah’ın (c.c.) varlıkları ölçülü, uyumlu, düzenli bir şekilde yaratması; ilmiyle olmuş ve olacak her şeyi bilmesi anlamına gelir. Allah’ın (c.c.) evrende gerçekleşecek olayları belli yasalar çerçevesinde takdir etmesi kaderdir. Takdir edilen olayların zamanı geldiğinde gerçekleşmesi ise kaza olarak adlandırılır.
Ahirete İman
Ahiret, sözlükte “son, sonra olan, son gün” anlamlarına gelir. Ahiret hayatı, dünya hayatından sonra başlayıp ebedî olarak devam edecek olan hayattır. Ahiretin varlığına inanmak, İslam’ın inanç esaslarından biridir. Bu inanca göre bütün insanlar kıya-metin kopuşundan sonra ahirette yeniden diriltilecektir. İnsanlar mahşer denilen yerde toplanacak, dünyada yaptıklarından sorguya çekilecektir. Allah’a (c.c.) ve onun bildirdiklerine inanmayanlar ile kötülük yapanlar cehennemde cezalandırılacak, inanıp yararlı işler yapanlar ise cennet ile ödüllendirileceklerdir.
İslam’ın Şartları
İslam dininin beş temel esası vardır. Bunlara İslam’ın şartları denir.
İslam’ın Şartları:
– Kelime-i şehadet getirmek
– Oruç tutmak
– Hacca gitmek
– Namaz kılmak
– Zekât vermek
Kelime-i Şehadet Getirmek
İslam dininde bir kimsenin Müslüman olabilmesinin ilk şartı kelime-i şehadet sözünü kalpten tasdik ederek dil ile söylemektir. Kelime-i şehadet ile aynı anlama gelen başka bir söz de kelime-i tevhid ifadesidir. Tevhid; birlik, birleme anlamına gelir. Bu kelime Allah (c.c.) inancının en kısa ve en özlü ifadesidir.
Kelime-i Şehadet: “Eşhedü en lâ ilâhe illallâh ve eşhedü enne Muhammeden abdühû ve resûlüh.” cümlesiyle ifade edilir. Anlamı: “Şahitlik ederim ki Allah’tan başka ilah yoktur. Yine şahitlik ederim ki Hz. Muhammed (s.a.v.) onun kulu ve elçisidir.”
Kelime-i Tevhid: “Lâ ilâhe illallah Muhammedün Resûlullah.” olarak söylenir. “Allah’tan (c.c.) başka hiçbir ilah yoktur. Hz. Muhammed (s.a.v.) onun elçisidir.” anlamına gelir.
Namaz Kılmak
Namaz; sabah, öğle, ikindi, akşam ve yatsı olmak üzere günde beş vakit yerine getirilmesi dinimizce buyrulan bir ibadettir. Namaz ibadeti Allah rızası için yapılır. Akıllı ve ergenlik çağına gelmiş her Müslüman, namaz kılmakla yükümlüdür. Allah Kur’an-ı Kerim’in pek çok ayetinde inananların namaz kılmasını emreder.
Oruç Tutmak
Oruç, tan yerinin ağarmasından gün batımına kadar Allah (c.c.) rızası için hiçbir şey yiyiyip içmemektir. İslam’da akıllı ve ergenlik çağına ulaşmış, sağlıklı Müslümanlar ramazan ayında oruç tutmakla yükümlüdür.
Zekat Vermek
Dinî ölçülere göre zengin sayılan Müslümanların, mal veya paralarının belirli bir bölümünü yılda bir kez ihtiyaç sahiplerine vermelerine zekât denir. Akıllı, ergenlik çağına girmiş ve zengin Müslümanlar zekât vermekle yükümlüdür. Kur’an-ı Kerim’de zekât vermeyi emreden birçok ayet yer alır.
Hacca Gitmek
İslam’ın beş temel şartından biri de hacca gitmektir. Hac, Mekke’de bulunan Kâbe’yi ve belirli kutsal yerleri, hac aylarında haccın gereklerini yerine getirerek ziyaret etmektir.
Kur’an-ı Kerim
Kur’an-ı Kerim, Allah tarafından Cebrail aracılığıyla Hz. Muhammed’e (s.a.v.) gönderilen son ilahi kitabın adıdır. Kur’an, insanları huzur ve mutluluğa kavuşturacak emir ve öğütleri içerir.
Hz. Muhammed’in (s.a.v.) peygamberlik hayatı boyunca Kur’an’ın ayet ve surelerinin bir kısmı Mekke’de, bir kısmı Medine’de inmiştir. Kur’an-ı Kerim’in ilk ayetleri Peygamberimize 610 yılının Ramazan Ayı’nda indirilmeye başlanmıştır. Kur’an Hz. Muhammed’in (s.a.v.) peygamberliği boyunca yirmi üç yıla yakın bir zamanda, bölüm bölüm ve aşama aşama indirilmiştir. Hz. Muhammed (s.a.v.) Kur’an’ın indirilen bölümlerini ezberlemiş ve özenle yazdırmıştır. Peygamberimize inen ayetlerin tamamlanmasından sonra surelerin Kur’an’daki yerleri Cebrail’in bildirmesiyle peygamberimiz tarafından belirlenmiştir. Peygamberimiz hayattayken Kur’an kitap hâline getirilmemişti. Onun ölümünden sonra Hz. Ebu Bekir zamanında, Kur’an ayetleri Peygamberimizin daha önce belirlediği şekliyle toplanarak bir kitap hâline getirilmiştir.
Hz. Osman (r.a) zamanında da Kur’an, yedi adet çoğaltılarak büyük şehir merkezlerine gönderildi. Daha sonraki dönemlerde bu ilk örneklere uygun çok sayıda Kur’an nüshası yazıldı. Böylece Kur’an-ı Kerim günümüze kadar değişmeden ulaştı. Kur’an-ı Kerim’in ilk kez kitap hâlini aldığı şekline Mushaf denir.
Ayet:
Kur’an-ı Kerim’in surelerini oluşturan cümlelere ayet denir.
– Kur’an’da çeşitli uzunluklarda yaklaşık 6666 ayet vardır.
– Ayetler “durak” adı verilen ve ayet numaralarının yazılı olduğu işaretlerle birbirinden ayrılır.
– Her ayetin kendi içinde anlam bütünlüğü vardır.
Sure:
Kur’an’daki ayetlerin oluşturduğu bölümlere sure denir.
– Kur’an’da 114 sure vardır.
– Sureler “besmele” ile birbirinden ayrılır.
– Tevbe suresi dışında tüm surelerin başında besmele vardır.
– Kur’an’ın en uzun suresi Bakara suresidir.
– En kısa suresi ise Kevser suresidir.
– Kur’an-ı Kerim’in ilk suresi Fâtiha suresidir.
– Son suresi Nâs suresidir.
Surelerin her birinin bir adı vardır. Bunlar çoğu zaman surenin konusuyla ilgili bir kavram ya da isimden alınmıştır.
Cüz:
Cüz, kelime olarak parça, bölüm, kısım anlamına gelir.
– Kur’an-ı Kerim’in her yirmi sayfalık bölümüne cüz denir.
– Kur’an-ı Kerim 30 cüzden oluşur.
– Kur’an’da yer alan her bir cüzün kaçıncı cüz olduğu, yirmi sayfada bir işaretle gösterilir.
Bir Dua Tanıyorum: Amentü Duası ve Anlamı
Âmentü; “İnandım.”, İman ettim.” anlamına gelen Arapça bir kelimedir. Âmentü duası her Müslümanın inanması, kabul etmesi ve tasdik etmesi gerekli olan İslam’ın iman esaslarını kısa ve öz olarak içerir.
Okunuşu:
“Âmentü billâhi ve melâiketihî ve kütübihî ve rusülihî ve’l-yevmi’l-âhiri ve bi’l-kaderi hayrihî ve şerrihî minallâhi teâlâ ve’l-ba‘sü ba‘de’l-mevti hakkun. Eşhedü enlâ ilâhe illallah ve eşhedü enne Muhammeden abduhû
ve rasûlüh.”
Anlamı:
“Ben; Allah’a, (c.c.) meleklerine, kitaplarına, peygamberlerine, ahiret gününe, kadere, hayır ve şerrin Allah’ın (c.c.) yaratmasıyla olduğuna inandım. Öldükten sonra tekrar dirilmek gerçektir. Şahitlik ederim ki, Allah’tan (c.c.) başka ilah yoktur. Yine şahitlik ederim ki, Hz. Muhammed (s.a.v) O’nun kulu ve elçisidir.
4. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Konuları için tıklayınız.